يا خبر اسود ومنيل

انا صحيت الصبح ع الكلمتين دول اللي في مدونة عمرو وح نقلهم من مدونته ليكوا زي ما هم:

موضوع غريب جدا جدا .. موضوع أرض وادى الملوك !!
اٍحنا أكثر من ألف فرد أتلحسنا فى عقلنا ذات يوم و قررنا أن نقتحم الصحراء و نستصلحها و نخضرها .. و وقع اٍختيارنا على شركة وادى الملوك لسمعتها الطيبة و خبرتها فى تقسيم و بيع الأراضى .. و عاينا قطع الأراضى المعروضه للبيع فى الكيلو 52 طريق مصر الاٍسكندريه الصحراوى .. و زيادة فى الاٍطمئنان رحنا وزارة الزراعه و الهيئة العامة لأستصلاح الأراضى و كافة الجهات المسئولة و كلهم أكدوا لنا أن موقف الشركة سليم و أن فعلا مدحت بركات رئيس مجلس الاٍدارة شارى بعقود سليمة من الدولة و مسدد كامل الثمن و حصلنا على صور لعقد البيع المبرم بينه و بين الهيئة و فيه واضح و بشكل صريح أن الراجل مسدد كامل الثمن .. و مش كده و بس لأ ده كمان الدوله موصله الكهرباء الحكومية للمنطقة و كله تمام التمام ..
فأطمئنينا و أشترينا و سددنا برضو كامل الثمن للشركة و أستلمنا عقودنا و فينا من باع عفش بيته و من دخل جمعيات طويلة الأجل و طبعا من وضع تحويشة شقا العمر فى الأرض لشرائها و أستصلاحها و زراعتها ..
و بقدرة الله الجليل و اٍصرار الناس على النجاح تحولت المنطقة من صحراء جرداء يخاف العفريت الأزرق يمشى فيها لجنة مورقة أشجارها خضراء أرضها تسر الناظرين و ده طبعا على مدى سنوات طويله من العمل و الصبر و الاٍنفاق تحت أعين أجهزة الدوله اللى كانت بتبعت مندوبيها كل فتره و التانيه لتطمئن على أن الأرض تستغل فى الزراعة و ليس فى البناء حتى أرتفع سعر الفدان هناك ليصل اٍلى ضعفين و نص سعر شرائه من الشركة و عشرات أضعاف سعر شراء الشركة له من الدولة !!
فجأه بين يوم و ليله نزعت أجهزة الدولة هذه الأراضى من مالكيها و طربقت البيوت و الزرايب على اللى فيها .. و ألقت القبض على مدحت بركات و قدمته لمحاكمة عاجلة بحجة أنه أخل بشروط العقد مع الدولة .. و مطلوب الآن من الملاك اٍعادة شراء هذه الأرض بسعر اليوم !!!!!!!!
و لما جرينا على هيئة اٍستصلاح الأراضى قال لنا نفس المسئولين اللى رحنا لهم قبل ما نشترى الأرض أنه فعلا كل عقود الشركة سليمة و لكن تم فسخ التعاقد بينهم و بين مدحت بركات !! طيب يا أسيادنا و أحنا مالنا ؟؟ ما تاخدوا حقكم من مدحت بعيد عننا !!
و هكذا بقى .. دوخينى يا لمونه ما بين الهيئة و ما بين الشركة و ما بين برنامج العاشره مساءا و ما بين قسم الشيخ زايد و ما بين الأرض اللى تحولت لثكنة عسكرسة تجوبها السيارات المصفحة المحملة بمئات الجند المدججين بالسلاح !!
المصيبه كمان يا مسلمين و يا أقباط و يا يهود و يا كفره أن الزرع اللى فى الأراضى و اللى الناس صارفين عليه دم قلبهم بقاله أسبوع ما أترواش بعد منع القائمين على ريه و رعايته من الدخول للمنطقة !! طيب حنلاقى فين أبويا محمد أبو سويلم و لا عبد الهادى ؟؟ و لو لاقيناهم حنطلعهم من فيلم الأرض اٍزاى يا ولداه ؟؟
خلاصة الموضوع : أرضنا أتخدت مننا قدام عينينا لسبب اٍحنا مش فاهمينه .. و زرعنا بيموت قدام عينينا لسبب اٍحنا برضو مش فاهمينه !!
النتيجة : خراب بيوت الآلاف من المستصلحين اللى وضعوا كل ما يملكوا من حطام الدنيا فى هاتيك الأرض و تشريد مئات العاملين بها .. و موت الزراعات فى آلاف الأفدنة المستصلحه ..

المطلوب : ننتحر كلنا ..
—–
يعني الناس تعمل ايه؟ يزرعوا عند الوادي يطردوهم من الارض زي فلاحين سراندو ويقولوا لهم دي اراضي الاقطاعيين اللي اتأممت من خمسين سنة
يغوروا من وشهم ويروحوا الصحرا يقولوا لهم لا اصل الدولة اتخانقت مع الشركة
هم عايزين مننا ايه؟
فيه تحديث في مدونة عمرو ان اصحاب الاراضي قرروا التمسك بارضهم لاخر لحظة
واحنا معاهم

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: